ZANIM PRZEDSZKOLAK
PÓJDZIE DO SZKOŁY
DROGI RODZICU
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie,
bez stresu, należy je do tego przygotować:
* nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą i nauczycielami;
* należy wzbudzać w nim radość, że idzie do szkoły;
* należy pozwolić mu na aktywne uczestnictwo w czynnościach przygotowawczych (jak: zakupy przyborów szkolnych, przygotowanie pokoju czy kącika do nauki);
* należy stworzyć odpowiednie warunki dla prawidłowego rozwoju dziecka:
•ład, spokój, pogodna atmosfera w domu,
•utrzymanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem,
•przestrzeganie stałego rozkładu dnia,
•wdrażanie do samodzielności, obowiązkowości, punktualności,
•zapewnienie kontaktu z rówieśnikami
•zainteresowanie jego pobytem w szkole,
•przeglądanie zeszytów,
•chwalmy, zachęcajmy do pracy,
•w przypadku trudności szukajmy pomocy,
•współpracujmy z nauczycielami,
•nie wyręczajmy dziecka w obowiązkach szkolnych.
Lista pytań jakie powinni zadać sobie rodzice dzieci sześcioletnich.
Czy dziecko potrafi :
1.Samo zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki tak / nie
2. Skakać na jednej nodze, na obu nogach tak / nie
3. Czy chętnie bierze udział w zabawach ruchowych tak / nie
4. Lepić z plasteliny tak / nie
5. Ciąć nożyczkami wg wytyczonej linii prostej i krzywej tak / nie
6. Czy prawidłowo wymawia wszystkie głoski? tak / nie
7. Czy w opowiadaniu posługuje się pełnymi zdaniami? tak / nie
8. Czy wyraża się poprawnie pod względem gramatycznym tak / nie
9. Czy łatwo dobiera właściwe słowa? tak / nie
10. Czy odróżnia lewą stronę swego ciała od prawej? tak / nie
11. Czy posługuje się zawsze jedną ręką w pracach wymagających wyboru? tak / nie
12. Kolorować obrazek nie wykraczając poza linie tak / nie
13. Obchodzić się z przyborami do pisania, czy lubi rysować tak / nie
14. Narysować postać ludzką, która jest kompletna, a części ciała
rozmieszczone są właściwie tak / nie
15. Grupować klocki wg barwy, kształtu, wielkości tak / nie
16. Znaleźć kilka różnic w dwu obrazkach pozornie identycznych tak /nie
17. Grupować przedmioty i obrazki wg określonych kryteriów tak / nie
18. Kojarzyć przedmioty lub obrazki „pasujące do siebie” np. sanki - śnieg tak / nie
19. Dobrać do wzoru takie same obrazki, litery, słowa tak / nie
20. Odtworzyć wzór z klocków tak / nie
21. Prawidłowo różnicować dźwięki z otoczenia tak / nie
22. Wyróżnić głoskę na początku wyrazu tak / nie
23. Różnicować dźwięki podobne np. kura - góra (k - g) tak / nie
24. Rozwiązywać proste zagadki tak / nie
25. Skupić się na wykonywanej czynności tak / nie
26. Wysłuchać 4 - 5 poleceń, następnie zastosować się do nich tak / nie
27. Po skończonej pracy posprzątać po sobie tak / nie
28. Dokończyć rozpoczętą pracę tak / nie
29. Bawić się z rówieśnikami tak / nie
30. Podporządkować się poleceniom dorosłych tak / nie