Godziny pracy pedagoga
oraz psychologa szkolnego
2022/2023
1. PEDAGOG SZKOLNY / PEDAGOG SPECJALNY
mgr Sylwia Górecka
poniedziałek: 7.30 – 8.30 (godzina dostępności)
8.30 – 13.00
wtorek: 8.00 – 12.30
środa: 8.00 – 12.30
czwartek: 8.00 – 12.30
piątek: 8.00 – 12.00
2. PEDAGOG SZKOLNY
mgr Radosław Buksztel
poniedziałek: 8.15 – 12.15
12.15 – 13.15 (godzina dostępności)
środa: 8.15 – 12.15
czwartek: 8.15 – 12.15
3. PSYCHOLOG SZKOLNY
mgr Paulina Jastrząb
poniedziałek: 7.30 – 8.30 (godzina dostępności)
8.30 – 14.30
wtorek: 8.00 – 14.00
Zadania pedagoga szkolnego
Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:
-
Masz problemy z nauką.
-
Nie radzisz sobie w kontaktach rówieśniczych.
-
Jesteś ofiarą agresji słownej, fizycznej.
-
Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
-
Chciałbyś z kimś porozmawiać.
-
Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
-
Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Plan pracy pedagoga szkolnego
na rok szkolny 2020/2021
Zadania |
Sposoby realizacji |
I. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych |
1. Diagnozowanie warunków życia i nauki uczniów poprzez: - rozmowy z wychowawcami, uczniami, rodzicami - wywiady środowiskowe - kontakt z instytucjami wspierającymi prawidłowy rozwój ucznia - obserwacje i testy psychologiczne w klasach I – III (rozpoznawanie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się). 2. Porada w sprawie kierowania uczniów do PPP. 3. Ścisła współpraca z nauczycielami, wychowawcami, higienistką szkolną, rodzicami. 4. Czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego- kontrola frekwencji. 5. Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych poprzez ankiety, wywiady. 6. Porady indywidualne z uczniem. 7. Ścisły kontakt z dyrektorem szkoły.
|
II. Określanie form |
1.Dbanie o realizację zaleceń wydanych przez PPP w stosunku do uczniów mających wydane opinie lub orzeczenia – współpraca 2. Opieka nad uczniami wymagającymi wsparcia pedagoga. 3. Uwzględnienie w planie pracy szkoły pomocy dla uczniów poprzez udział w zajęciach; - dydaktyczno – wyrównawczych - logopedycznych - rewalidacyjnych - korekcyjno – kompensacyjnych - kółkach zainteresowań. 4. Współpraca z PPP. 5. Konsultacje z rodzicami i porady dla uczniami. 6. Uaktualnianie wykazu uczniów zakwalifikowanych do poszczególnych form pomocy.
|
III. Organizowanie |
1.Prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych. 2. Organizowanie i prowadzenie zespoły wychowawczego. 3.Udzielanie indywidualnych porad nauczycielom, rodzicom., uczniom. 4. Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu przez nich trudności wychowawczych oraz w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych ich dzieci. 5. Aktywizowanie rodziców do pracy z dzieckiem w domu. 6.Udzielanie pomocy, wsparcia nauczycielom w ich pracy 7. Współpraca z nauczycielami w zakresie określania rodzaju trudności występującego u ucznia. 8. Udział w godzinach wychowawczych. 9. Prowadzenie pedagogizacji, konsultacji dla rodziców. 10. Organizacja godzin wychowawczych prowadzonych przez pracowników PPP w Lesku. 11. Zorganizowanie badań przesiewowych pod kątem ryzyka dysleksji uczniów klas I. 12. Praca w zespołach opracowujących IPET
|
IV. Podejmowanie działań wychowawczych |
1.Szczególna opieka nad uczniami rozpoczynającymi naukę w naszej szkole. 2.Prowadzenie pogadanek mających na celu; - promowanie zdrowego stylu życia - dostarczanie wiedzy na temat negatywnego wpływu alkoholu, papierosów, narkotyków na organizm człowieka. - uzależnienia od telefonu komórkowego i komputera. - kształtowanie umiejętności powstrzymywania własnej złości, agresji i radzenie sobie z agresją innych - kształtowanie i uświadamianie pozytywnych postaw społecznych - wyposażanie uczniów w wiedzę dotyczącą umiejętności życiowych np. sposoby efektywnego uczenia się, asertywności, poznawania siebie i rozumienia innych , radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania i unikania konfliktów. 3. Realizacja programu profilaktycznego antytytoniowego „Znajdź właściwe rozwiązanie” w klasie VI a. 4. Konsultacje, porady dla rodziców. 5. Porady indywidualne dla uczniów. 6. Organizowanie pomocy koleżeńskiej. 7. Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami przyrody, pielęgniarka szkolną. 8. Stały kontakt i współpraca z PPP, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, MGOPS. 9. Udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie. |
V. Wspieranie działań wychowawczych |
1. Rozpoznawanie bieżących sytuacji trudnych i problemowych w szkole oraz interwencyjna pomoc w ich rozwiązywaniu. 2. Udział w godzinach wychowawczych. 3.Współpraca z wychowawcami w celu organizowania pomocy psych – ped. dla uczniów sprawiających problemy wychowawcze. 4. Konsultacje i porady dla rodziców rodziców. 5. Udostępnienie posiadanych ankiet, kwestionariuszy i innych materiałów edukacyjnych do wykorzystania na godzinach wychowawczych.
|
VI. Działania na rzecz zorganizowania opieki |
1.Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej uczniów poprzez: - kontakt z rodzicami - wychowawcami - kierownikiem świetlicy szkolnej - wywiady środowiskowe 2. Współpraca z MGOPS, Stowarzyszeniem Pomocy Dzieciom Bieszczadzkim, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, specjalistycznym Ośrodkiem Wsparcia „SOS”, PCPR. 3. Udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie. 4. Dbanie o dofinansowanie bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. 5. Organizowanie pomocy i opieki uczniom z rodzin wielodzietnych, niewydolnych wychowawczo, patologicznych. 6. Współpraca z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły celem organizacji czasu wolnego uczniom. 7. Zorganizowanie akcji „Szlachetna paczka” dla rodzin mających trudną sytuacje materialną.
|
VII. Organizacja pracy własnej. |
1.Stała współpraca z dyr. szkoły, nauczycielami, higienistką szkolną i innymi pracownikami szkoły w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych. 2.Stała współpraca z instytucjami zainteresowanymi problemami opieki i wychowania. 3.Prowadzenie odpowiedniej do charakteru pracy dokumentacji.
|
I |
Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów |
II |
Określanie form i sposobów udzielania uczniom, |
III |
Organizowanie i prowadzenie |
IV |
Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych |
V |
Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, |
VI |
Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej |
VII |
Organizacja pracy własnej. |
Zadania pedagoga - dotychczasowe przepisy |
Zadania pedagoga - znowelizowane przepisy |
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych |
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, 2) podejmowanie działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia, w tym: w klasach I - III szkoły podstawowej - obserwacje i testy pedagogiczne mające na celu rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się. Przykładowe działania pedagogiczne to:
ocena trudności wychowawczych, rozpoznanie sytuacji rodzinnej ucznia itp. w ramach wielospecjalistycznej oceny
Zadania wynikające z zadań zespołu: ustalenie zakresu, w jakim uczeń wymaga pomocy psychologiczno - pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia. |
1) wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami jako zadanie wynikające z definicji pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
1) wspieranie mocnych stron uczniów.
Zadania wynikające z zadań zespołu:
Przykładowe działania:
wystąpienie z propozycją do uprawnionych osób (nauczyciel, rodzice) o udzielenie uczniowi pomocy w formie indywidualnego programu lub toku nauczania |
1) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno - pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb |
Zadania wynikające z zadań zespołu: określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w tych dokumentach. Uwaga! W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ich wymiar powinny być uwzględnione w indywidualnym programie edukacyjno - terapeutycznym |
1) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli, 2) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych |
1) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów; 2) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
Zadania wynikające z zadań zespołu:
Przykładowe działania:
organizowanie klas terapeutycznych, zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, zajęć specjalistyczno - korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym zgodnie z kwalifikacjami pedagoga zatrudnionego w szkole do prowadzenia określonego typu terapii lub rodzaju zajęć. Uwaga! Mogą to być także zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne.
|
1) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, rodziców i nauczycieli, 2) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki. |
1) uwzględnione tych zadań w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym lub planie wsparcia ucznia o ile wymagają indywidualnego dostosowania do rozpoznanych potrzeb ucznia, 2) przygotowanie uczniów do samodzielności w dorosłym życiu (nowe zadanie szkoły). |
1) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu (o ile w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy) |
Zadanie wynikające z zadań zespołu:
Uwaga! W przypadku braku doradcy zawodowego możesz wyznaczyć innego niż pedagog nauczyciela, który będzie odpowiedzialny za realizację tego zadania. |
1) działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej |
1) działania w zakresie pomocy psychologiczno - pedagogicznej tj. - rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb ucznia wynikających z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi |
1) udział pedagoga w ewaluacji pracy szkoły i własnej pracy na podstawie rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego |
Zadania wynikające z zadań zespołu: dokonywanie oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej:
Przykładowe działania:
|
1) opracowanie przez nauczycieli i specjalistów indywidualnych programów edukacyjnych określających zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych |
Zadania wynikające z zadań zespołu:
Uwaga! Dyrektor szkoły ustala dla ucznia na podstawie zaleceń zespołu, formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, z uwzględnieniem godzin będących w dyspozycji dyrektora na podstawie art. 42 ust. 2, pkt 2 KN.
|
1) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, 2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno - pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb. |
Zadania wynikające z zadań zespołu: opracowanie planu działań wspierających ucznia. Uwaga! Rozszerzono zadania o konieczność określenia zalecanych form, sposobu i czasu udzielania pomocy uczniom na podstawie informacji zawartych w karcie indywidualnych potrzeb ucznia, u którego nauczyciele lub specjaliści stwierdzili potrzebę pomocy w wyniku rozpoznania możliwości psychofizycznych, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym szczególnych uzdolnień. |
1) współpraca z rodzicami, nauczycielami, innymi pracownikami szkoły; poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. |
1) współpraca z rodzicami, poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, poprzez np.:
|
1) dokumentowanie realizacji zadań w:
Wszystkie te dokumenty mogą być prowadzone w formie elektronicznej. |
W tym zakresie pedagog ma te same zadania co do tej pory oraz te wynikające z zadań zespołu: 1) dokumentacja potwierdzająca ocenę efektywności udzielonych przez pedagoga form pomocy dla poszczególnych uczniów - po zakończeniu jej udzielania, 2) prowadzenie karty indywidualnych potrzeb ucznia - zakłada i prowadzi zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. Kartę dołącza się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających, gromadzonych w indywidualnej teczce dziecka; 3) w przypadku powierzenia pedagogowi funkcji koordynatora pracy zespołu - prowadzenie dokumentacji jego działalności.
|